vrijdag 16 april 2010

Zumba Koning en premier in Nederland ‘De kont is een krachtig ding'

Na de VS vormt Nederland de grootste Zumba-markt. Dit weekend staan duizend landgenoten te ?zwingen met Zumba-koning Alberto ‘Beto’ Perez.

Maandenlang oefenden Ko en Jo voor de spiegel soepele sambamoves en cheecky chachachastapjes – gemixt met het billenschudden van Beyonce natuurlijk – om ons klaar te stomen voor 16 april: de dag dat de koning van de Zumba, Alberto ‘Beto’ Perez en zijn premier Nathan Blake Nederland op een kijkje op hun perfecte Zumba butts fêteren. Meer dan duizend mensen zullen vandaag, en zaterdag en zondag, in ?Healthclub Amstelhof in Uithoorn losgaan met de latin work-out van Perez.
We riepen het al langer: de legio zoektochten naar de nieuwe Michael Jackson kunnen worden gestaakt. Als Perez het podium betreedt, heeft dat eenzelfde effect als de king of pop had. Als je door je wimpers kijkt, lijkt Beto zelfs een beetje op hem, zij het met iets meer musculaire massa. Zeg maar Michael on steroids. Op een goede manier.






Daarnaast is de uit Colombia afkomstige Beto natuurlijk de Che van de fitness – Zumba wordt ook wel de work-outrevolutie genoemd. En Blake, die een miljoenenpubliek heeft op YouTube met zijn Zumba Blake TV, is zijn Fidel.
Het is de invloedrijkste vorm van fitness die wij als mensheid tot dusver kennen. In juli 2009 werd het op 50.000 locaties in 75 landen gegeven aan 6 miljoen Zumba-fanaten – het merendeel in de leeftijdscategorie 30-50 – en werd een veelvoud daarvan aan dvd’s verkocht.


Zwarte pest
Blake: ‘De hype verspreidt zich als de zwarte pest. Beto ontdekte midden jaren negentig per toeval de hit van dansaerobics op latinmuziek toen hij – toen nog fitnessinstructeur – zijn eigen muziek was vergeten en noodgedwongen een bandje uit zijn auto moest halen. Zijn leerlingen waren nog nooit zo enthousiast.’
Eind jaren negentig verhuisde hij naar Miami, waar de snuggere ondernemers Alberto Perlman en Alberto Aghion de dollars al hoorden rinkelen. Met z’n drieën wisten ze er in korte tijd een megabusiness van te maken, met onder meer een miljoenendeal met Kellogg’s.





‘Het is mede zo’n sterke merknaam geworden omdat er een giga online community is. Alle instructeurs onderhouden contact met elkaar via de Zumba-website. Het is als een familie. Een sportclub waar je lid van bent, maar dan wereldwijd. En elke maand krijgen we muziek en choreografieën opgestuurd.’
Zumba bestaat voor 75 procent uit latindans, de rest kun je invullen met wat je maar wil. Ballet, Bollywood-dans, reggae, hiphop, Broadway-muziek, of zelfs de Griekse sirtaki. Overigens blieft men in Nederland geen menging met de horlepiep of aanverwanten. ‘Nederland is na de States de grootste Zumba-markt ter wereld. Jullie hebben inmiddels tussen de 30.000 en 40.000 instructeurs. Het is onvoorstelbaar. Jullie houden ervan je kont te schudden. Baby’s doen het, honden doen het, we doen het allemaal. De kont is een krachtig ding.’


Duizend calorieën
Het megasucces schrijft Blake toe aan het feit dat het een work-out is, zonder work-out te lijken. ‘De filosofie is dan ook ‘ditch the workout, join the party’. Het is als dansen in een club. Vrij, flowing. Maar je verbrandt er wel tot duizend calorieën per uur mee. Met reguliere fitness kom je niet tot de helft. Het is makkelijk, iedereen kan het doen. En de vorm van muziek die wereldwijd het meest populair is, blijft toch latin. Dat is een universeel iets. Het is sexy fun dat draait om het shaken. Wie schudt er nou met z’n kont zonder plezier te hebben?’ We hadden het niet mooier kunnen zeggen. Zumba legende Nathan Blake.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten